Ketonová dieta

12.03.2014 09:54

Víte co je ketonová (proteinová) dieta?

Současný HIT na hubnutí a jeden z nejhledanějších pojmů na internetu.

základ vychází z tzv. Atkinsonovy diety, jejíž podstatou je, že vyřadíme z jídelníčku sacharidy a tím docílíme, že tělo si bude brát energii z tuků. Cílem diety není nejíst sacharidy, ale na určitou dobu je omezit - zhubnout na cílový stav a zase se vrátit k jejich běžné spotřebě. Nutno pamatovat na pitný režim, konzumovat zeleninu a přidat pohybové aktivity. V době ,kdy přestaneme jíst sacharidy můžeme pociťovat hlad a můžeme mít zácpu než si organismus zvykne na jinou stravu. Pozor na JO-JO efekt po skončení Atkinsonovy diety.

Atkinsonova dieta má tři fáze:

  • prvních 14 dní jíme maximálně 20g sacharidů za den.
  • druhá fázi pokračuje tak dlouho, až dosáhneme požadované hmotnosti, můžeme však spotřebu sacharidů navyšovat o 5g za týden
  • již jste dosáhli cílové váhy, nyní pracujte na jejím udržení a vyřaďte bílé pečivo - nahradte je celozrným pečivem

Proteinová dieta

dieta je založena na konzumaci bílkovin a tuků, a na omezení konzumace sacharidů ( bílkoviny: maso, ryby, vejce, mléčné výrobky, tofu a naopak sacharidy : těstoviny, pečivo, rýže, vločky, mouka nebo obiloviny. Co je " ketóza" ((organismus si nebere energii ze sacharidů, neboť je nepřijímáte, ale z tukové tkáně) a jak se do ní dostat? Nutnou podmínkou je za den nesmíme přijmout více než 40 g sacharidů, aby byl organismus stále v ketóze. Při větším množství sacharidů se organismus dostává do normálního režimu. Po přechodu na ketonovou dietu trvá ještě 2 - 3 dny, než se vyčerpají zásoby glykogenu a pak se se zdrojem energie stávají ketony, jenž vzniknou při spalování tuků. Zdrojem energie tak již nebudou sacharidy, ale uložené tuky.

Bílkoviny, které můžeme jíst při ketonové dietě.

  • maso, uzeniny
  • ryby - mořské i sladkovodní
  • mléčné výrobky - sýry, máslo, jogurty, mléko,...
  • vejce
  • proteinové nápoje
  • instantní bílkovinná strava
  • zelenina - mimo tu sladkou uvedenou níže
  • některé ovoce - avokádo, citron
  • Kešu a vlašské ořechy, Chia semínka, konopná semínka
  • panenské oleje ( kokosový, olivový, pupálkový atd.)
  • hořká čokoláda s min. 70 % kakaa - můžeme  5-10g za den
  • káva můžeme pokud přidáme špetku kardamonu

Co musíme vyřadit!

  • mouku i výrobky z ní (včetně celozrnných)
  • obiloviny - pohanka, rýže, jáhly,...
  • sladká zelenina - mrkev, červená řepa, kukuřice, hrášek,..
  • brambory
  • některé luštěniny
  • ovoce
  • sladkosti - cukr, čokolády, sušenky, oplatky, bonbony,...
  • pochutiny - chipsy, slané tyčinky,...
  • káva, alkohol

Upozornění: Abyste předešli jo-jo efektu, musíme mít přechod k normální stravě velmi pomalu( může trvat i měsíc). Postup: několik dní navyšte počet sacharidů o 10 g, poté zase o 10 g a tak dále, až se dostanete do normálního režimu.

TIP na celodenní stravu: Snídaně: smažená vajíčka se slaninou, Svačina: avokádo s citronovou šťávou nebo šopský salát, Oběd: hovězí steak, salát z ledového salátu zakápnutý olivovým olejem Svačina: sýr nebo proteinový nápoj ( Chia semínka nebo konopný protein-prášek ), Večeře: losos na kokosovém oleji, nastrouhaný okurek s citronovou šťávou, pravidelný pitný režim.

Výsledek: můžeme dosáhnout úbytek tuků ( boky a břicho ) 2-4kg u žen a š-5kg u mužů během 14 dní.