Vegetariáni & vegani

06.04.2014 23:33

Vegetariáni & vegani

Kde koupit potraviny a doplňky stravy pro vegany a vegetariány - www.awashopbrno.cz

Trend vegetariánskeho a veganského štýlu života každým dňom rastie. Vegánstvo nie je len reštriktívny štýl stravovania, je to životná filozofia. Vegan odmieta akékoľvek využívanie a zneužívanie zvierat k ľudskému úžitku. Robí to z presvedčenia, že konzumácia živočíšnych produktov je nahraditeľná produkty rastlinnými. Na rozdiel od vegetariánov odmietajúcich mäso, vegan odmieta všetky výrobky pochádzajúce zo zvierat, ako sú vajcia, mlieko a mliečne výrobky, med, odmieta rybárčenie, poľovníctvo, spracovanie kože a kožušín, vlny, hodvábu, kozmetiky testované na zvieratách či kozmetiky obsahujúce živočíšne zložky. "Lekár vegánstvo ľuďom nerozmlouvá. Musia však poučiť vegána o rizikách nedostatku vitamínov, stopových prvkov, niektorých minerálov i omega-3 mastných kyselín potrebných pre organizmus, ktoré človek bez potravinovej reštrikcie prijíma z živočíšnych zdrojov. Naopak vegan má vysoký príjem rastlinných bielkovín, polysacharidov, vlákniny, horčíka, draslíka, kyseliny listovej, vitamínu C, E - antioxidantov, "hovorí gastroenteroložka MUDr. Anna Jungwirthová.

Vegan by měl dbát na dostatečný příjem:

  • vitamínu B12 - Jeho zdrojem pro člověka jsou právě živočišné produkty: vejce, vnitřnosti, maso, mléko, sýry. Nedostatek vitamínu B12 způsobuje anemii, tedy chudokrevnost. Proto ho vegan musí přijímat potravinovými doplňky event. substitucí injekčním podáváním. ( např. Chlorella )
  • železa - Jeho zdroje v rostlinné stravě jsou dostatečné, ale je nutné dbát na dostatečnou hladinu železa v krvi.
  • vitamínu D - Ten potravou přijímáme hlavně z ryb a mořských plodů, nachází se v rybím tuku, játrech, vaječném žloutku a mléce. V kůži se tvoří sluněním z provitamínu (derivátu cholesterolu). U veganů je výrazně nižší příjem cholesterolu. U rostlin je prekursorem vitamínu D ergokalciferol neboli vitamín D2, jehož účinnost je výrazně nižší než cholekalciferolu (vitamín D3 z produktů zvířat). Je zde velké riziko rachitidy (křivice) u dětí, a osteoporózy u dospělých veganů. Vitamín D je velmi významný i v imunitních reakcích, deficit je spojen s vyšší náchylností k respiračním infekcím i alergiím a autoimunitním onemocněním.
  • jódu - Je prvek nezbytný pro vývoj organismu, jako součást hormonů štítné žlázy. Poruchy funkce štítné žlázy vedou k významným a závažným poškozením organismu. „ U těhotných žen je potřeba zvlášť intenzivního dohledu, protože nedostatek thyroxinu u plodu může způsobit až kretenismus,” varuje MUDr. Jungwirthová. Hladina jódu extrémně kolísá podle příjmu potravy. Jeho hlavním zdrojem jsou mořské ryby, plody moře, mořské řasy. Pro vegany jodidovaná sůl a minerální doplňky.
  • selenu - Antioxidant, který je obsažen ve vnitřnostech, mořských rybách, jeho zdrojem jsou i ořechy. Ve střední Evropě by zdrojem mohla být kořenová zelenina, ale naše půda obsahuje selenu nedostatek. Je nutno jej doplňovat potravinovými doplňky.
  • vápníku - Nejhojněji se vyskytující minerál v lidském těle, také součást kostí, zubů, svalů, krve. Hlavní zdroj představuje mléko, mléčné výrobky, ale i minerální vody, listová zelenina, rostlinná semena, ovesné vločky.
  • omega-3 nenasycených mastných kyselin - Pozitivně ovlivňují kardiovaskulární systém, stabilizují membrány a snižují riziko srdečních arytmií. Podílí se na zlepšení stavu inzulinové rezistence, podporují imunitní systém. Vážou se k některým psychiatrickým onemocněním, především ke schizofrenii a bipolární afektované poruše. Dostatečná hladina zlepšuje paměť. Pro vývoj centrální nervové soustavy je to jeden z esenciálních substrátů.