Vitaminové doplňky nejsou náhradou za ovoce a zeleninu

08.11.2015 01:19

Vzhledem k ročnímu období, věčně nastydlém okolí a zválcována reklamou, rozhodla jsem se podívat na vitamínové doplňky podrobněji.

Nejprve bychom měli říci, že například citrony, tak populární právě v zimě, obsahují celou řadu základních živin a vitamínů a tablety s nimi prostě nemohou držet krok.
Ty nekončící informace o tom, že vitaminové tablety pomáhají při nachlazení, pomáhají chránit před rakovinou, hříchy našeho stravování nebudou mít dík vitamínové pilulce takový dopad. Pravdou je, že pokud opravdu chceme prospět svému zdraví a ten, kdo opravdu chce, udělat něco pro svůj imunitní systém, nevyhne se kolikrát ne úplně pohodlné cestě.
Je zřejmé, že pokud rozebereme chemicky jednotlivé složky ovoce nebo zeleniny zjistíme, že jsou zdravé, ale nemůžeme je brát jako izolovaný vitamín. Nemůžeme vypreparovat C vitamín se zelí, brát jen tuto jednu složku, čekat zázrak uzdravení a ignorovat, že všechno funguje v celku a na  sobě závisle. Kdo jí vyváženou stravu bohatou na ovoce zeleninu a zdravé, kvalitní maso, je schopen splnit své nutriční potřeby obvykle bez námahy. Nepatříme mezi země strádající nedostatkem, ale přitom nám je neustále předkládáno, že nám hromadně chybí spousta vitamínů, stopových prvků a minerálů.
 

Je pravděpodobné, že obyčejný konzument, pochopí polykání izolovaných vitaminů ve formě tablet, jako konzumaci ovoce a zeleniny. Ale určitě není srovnatelné sníst jablko, nebo  polknout pilulku a doufat, že například nachlazení odezní. Umělá dávka vitamínů, minerálů a stopových prvků, nepomůže. Pokud chceme zdravě žít, nevyhneme se pravidelnému cvičení a konzumaci ovoce a zeleniny i když by bylo pohodlnější spolknout pilulku.

V první řadě pravidelná konzumace zeleniny a ovoce snižuje riziko hypertenze, infarktu a mrtvice.
Také pokud jde o nádorová onemocnění, má zelenina a ovoce obrovský preventivní potenciál. Ale zase je třeba hodnotit jídlo jako celek, kde se všechny složky nějak vzájemně ovlivňují a doplňují. Nejde si myslet, že pokud sníme kilo červené řepy, detoxikujeme si v minutě organizmus a nemoci je odzvoněno. To si spíš přivodíme detoxikační šok, rozhodně nám nebude lépe a naše střeva nám to dají znát. Ale dejme si salát z řepy, kde se spojí účinky cibule, olivového oleje, kmínu a citrónové šťávy a uvidíte, jak vám tělo poděkuje. Vždycky je potřeba na všechno pohlížet jako na celek a to chemická pilulka není.

Těhotné ženy a vitamínové doplňky

Těhotné ženy mají mít dostatek kyseliny listové a jódu. Jenže ani tady není lehké určit, kolik kyseliny listové a jódu jsme schopni do těla dostat přirozenou cestou a kolik je tedy třeba doplnit. Dostatečný přísun kyseliny listové je důležitý hlavně na začátku těhotenství pro rozvíjející se plod. Na druhé straně může příliš mnoho vitaminu A poškodit nenarozené dítě.

Taky můžeme, obecně v tomto ročním období trpět nedostatkem vitaminu D. Světla tolik není, sluníčko nesvítí a tak můžeme mít prospěch z vitamínu D, ve formě doplňku. Ale v tomto případě je potřeba se obrátit na odborníka a pokud možno takového, který je schopen nám nejen poradit jak D vitamín dodat tělu uměle, ale co patří mezi přirozené pomocníky. Například ořechy a semena.
Také bylo prokázáno, že doplňky vápníku skutečně můžou zvýšit hustotu kostí, na oplátku také zvyšují riziko infarktu. Dokonce se přišlo na to, že doplňky vápníku zvyšují riziko infarktu o 30%. Pokud budeme jíst potraviny bohaté na konkrétní vitamíny a k tomu si užívat umělé doplňky a věřit, že děláme to nejlepší, můžeme se také dočkat poškození jater v důsledku přetížení organizmu. Na to je mistr například zmíněný vitamín A. Prostě nadměrný příjem je stejně škodlivý, jako nedostatek. A bohužel, většina studií se shoduje v tom, že vitamínové pilulky nám nepomůžou ani od nachlazení, ani proti rakovině.

Pět porcí ovoce a zeleniny denně

Taky už vám to někdo řekl? Kdo jí pět porcí ovoce a zeleniny denně, je schopen si pokrýt svoji potřebu vitamínů a minerálních látek naprosto lehce. Co je důležité, mělo by se zase začít brát ze sezónních výpěstků. Hlavně proto, že ty naše tělo přijme snáz, protože je na ně nastaveno a taky neznehodnocujeme vitamíny dlouhou dobou přepravy a skladování. Taky je podstatné, že porce ovoce a zeleniny, se co do množství liší jak velikostí a hmotností, tak i naším věkem. Víte, že ta daná jednotka porce se naším věkem zmenšuje? Takže ve zkratce, desetileté dítě potřebuje jedno velké jablko denně. Já, čtyřicítka, potřebuji jedno střední jablko denně a moje matka kousne do nakrájené půlky jablka a její příjem je také uspokojen. Kdo jí rozumně, můžete ušetřit za drahé vitamínové doplňky.
Vitamíny jsou důležité, o tom není pochyb. A naše tělo si opravdu není schopno všechny vyrábět samo, ale pak tady máme právě ty přírodní dodavatele, jako jsou jablka, brokolice nebo maso.
Vitamínová víra může mít svůj původ v tom, že těžký nedostatek vitamínů sebou nese dost těžká zdravotní rizika. Po celá staletí námořníci trpí kurdějemi, protože se na svých dlouhých plavbách živí jednostranně a absolutně jim chybí vitamín C. Mnoho jich i zemřelo v důsledku deficitu vitaminu.  Až když se na palubě objevilo zelí a citrusy, ztratila nemoc na své hrůze.

A tyto poznatky vedly k tomu myslet si, že když do očí bijící nedostatek živin, oslabuje imunitní systém a tím vede k onemocnění, obrácení situace, to znamená umělé předávkování vitamíny u zdravých lidí, povede k absolutnímu zdraví. No nezdá se vám to absurdní?

Z tohoto důvodu, mnoho lidí předpokládá, že má v rukou zázračnou zbraň a to speciálně proti kašli, nachlazení a bolesti v krku. A to dosud není jediná studie, která může opravdu prokázat výhody umělých vitaminů, v tomto chladném ročním období a proti právě těmto neduhům.

Multivitamínové tablety jako prevence proti nachlazení, se doporučují z principu. Příjem vysokých dávek vitamínu C a zinku v umělé formě, mohou dokonce zabránit nebo přinejmenším snížit obranyschopnost organizmu, proti projevům nachlazení bojovat.

Všichni chceme lék na věčné zdraví, proti rakovině, či proti stárnutí, ale rychlá oprava těla pomocí vitamínové pilulky prostě neexistuje. Konkrétně o umělém vitamínu C se říkalo, že je to lék na dlouhověkost. Tak tento pro nás neškodný vitamín, pokud se jím pravidelně a v dobré víře předávkováváme, nám může pomoci až k ledvinovým kamenům. Vždyť si vezměme, kolik kyseliny askorbové do sebe dostaneme ve formě běžné stravy a nápojů. Je to možná pro někoho rozčarování, ale instantní zdraví není. Pokud chceme být opravdu v dobré kondici, tak je to práce na celý život.

Přeji sobě i vám dostatek zdravého rozumu a raději kousněme do té řepy. 

Recept na zdravím přetékající zimní řepný salát přikládám.

  • 1 větší uvařená červená řepa (nakrájíme na kostky)
  • 1 větší červená cibule (nakrájíme na kostičky)
  • ½ lžičky drceného kmínu
  • Podle chuti sůl a pepř
  • Citrónová šťáva – opět podle chuti. Já dávám ½  většího citrónu.

Promícháme, necháme v lednici lehce proležet a dobrou chuť.