Zelenina zdravě – zahoďte ampulky s vitamíny

07.12.2015 09:53

Proč jíst zeleninu:

  • významný zdroj minerálních látek (oproti ovoci výrazně) a vitaminů (beta-karoten, vitaminy A, E, C a selen)
  • antioxidanty, podporující imunitní systém, které brání naše buňky před volnými radikály a před stárnutím a poškozením (pouze v syrové zelenině)
  •  enzymy , třísloviny a fytoncidy
  • zdroj vlákniny, povzbuzuje peristaltiku střev
  • je dietetická, na tuky je velmi chudá
  • výrazně nízko energetická
  • obsahuje prospěšná barviva- fotochemikálie (účinky při prevenci nádorových onemocnění a chronických degenerativních chorob)
  • obsahuje organickou vodu, v průměru 90 – 98 %
  • nízký obsah sodných solí a vysoký obsah draselných solí,
  • nízký obsah tuků organických kyselin podporujících vylučování moči (diuretický účinek)
  • prevence zácpy a s ní spojených hemeroidů
  • snižuje riziko rakoviny tlustého střeva
  • pomáhá odvádět toxické látky z těla
  • důležitá pro udržení přirozené hladiny cholesterolu
  • v přírodní formě vše nejlépe strávíte, přirozené velice důležité látky jako fotochemikálie, důležité pro náš organismus v žádných pilulkách nenajdete

Jak upravenou zeleninu jíst v průběhu roku?

  • v zimě jezte naši sezónní a přirozeně uskladněnou zeleninu spíše vařenou a kysanou
  • v létě jezte krátce tepelně upravenou, vylisovanou v podobě šťávy a syrovou zeleninu

Mrkev – zaměřte se na šťávy zevně i vnitřně

  • úžasná proti vráskám (šťávu naneste jako masku, možno smíchat s trochou medu a jogurtu či smetany)
  • perfektní podpora pigmentace a opalování
  • výborně hojí rány, spáleniny a jiné kožní neduhy
  • beta-karoten, předstupeň vitaminu A, vitaminy B, C, E, D, K, vlákninu, lehce stravitelný cukr, selen, lecitin, draslík, vápník, vodík, hořčík, železo, měď, fosfor, kobalt a jód
  • semena obsahují silice a kvalitní olej - luxusní kosmetický preparát
  • zvyšuje odolnost organismu proti infekcím, virózám a chřipkám
  • pomáhá v léčbě proti neplodnosti
  • zlepšuje zrak, léčí šeroslepost (charakteristická nedostatkem vitaminu A)
  • vhodná potravina při jaterní dietě
  • léčba při ischemické chorobě srdeční a následků infarktu myokardu
  • výživa těhotných žen a kojících matek, kdy podporuje tvorbu mléka
  • při chudokrevnosti i celkovém oslabení organismu
  • močopudná a projímavá, usnadňuje peristaltiku střev, harmonizuje střevní mikroflóru (po léčbě antibiotiky nebo střevní infekci)
  • podpůrná léčba kašle, bolesti v krku a nachlazení
  •  léčí nespavost a stavy vyčerpání

Okurka – specialista nejen na krásnou pleť

  • obsahuje organické kyseliny, cukry, menší množství chlorofylu, železo, hořčík, draslík, křemík, fluor, vitaminy skupiny B, C, vysoký obsah vody a kyseliny křemičité
  • vysoký obsah vody 98 %
  • podpora správné funkce střev
  • podporuje činnost ledvin
  • působí pozitivně na krevní oběh
  • je nízkoenergetická, dietetická
  • obsah vitamínů a stopových prvků
  • vynikající čisticí prostředek krve, jater, žlučníku a také prostaty, léčí potíže s ledvinovým a močovým pískem, kamínky a revmatismem (kombinujte se šťávami z mrkve, červené řepy a citronu)
  • vysokým obsahem draslíku pozitivně působí při vysokém i nízkém krevním tlaku
  •  poskytuje pomoc při zubních potížích a onemocnění dásní, i při zánětech
  • obsahuje také enzym erepsin, který prospívá trávení a zužitkování bílkovin
  • na pleť je úžasná okurková maska, pokožku osvěží a napne, léčí otoky očí (nastrouhanou i se semínky smícháme s jogurtem či smetanou, popř. přidáme mleté lněné semínko)
  • šťáva léčí úpal
  • odvar z nati použijeme ke koupelím končetin při dně či revmatických potížích

Cuketa – vhodná do salátů i na pleť a neloupejte ji

  • slupka je jemná, poživatelná s největším obsahem živin, bohatá na karoteny a hořčík
  • cuketa obsahuje řadu vitaminů, cenných minerálních látek a větší množství draslíku
  • bohatá na vlákninu, vodu
  • dietetická, nízkoenergetická, podporuje trávení a peristaltiku střev díky obsahu slizů hojících stěny, pomáhá při hubnutí
  • ovlivňuje vylučování vody z těla
  • pomáhá tělo zbavovat kyselin
  • posiluje imunitu hlavně díky působením na střeva (to co jíte a čistota vašich střev je alfou i omegou vašeho zdraví)
  • jako pleťovou masku ji použijte jako okurku a strouhejte i se slupkou

Celer

  • syrová celerová šťáva posiluje žaludek
  • působí regeneračně na složení krve
  • působí proti horečce
  • má močopudné a detoxikační účinky
  • obsahuje hodně sodíku, eliminuje konzumaci cukrů a škrobů
  • dietetický, léčba nadváhy
  • léčí artritidu, dnu, revmatismus, vředy, záněty jater, ledvin, močového měchýře
  • léčí alergické projevy a vyrážky a další onemocnění (vždy souvisí s překyselením organismu)
  • léčí deprese a nervový systém
  • v lidovém léčitelství je ceněn jako afrodisiakum
  • pozor ale na vysoký obsah soli (ale tolik celeru nikdy nesníte, aby vám to uškodilo)

Petržel

  • okysličuje organismus
  • pro podporu funkce nadledvinek a štítné žlázy
  • pomáhá udržovat zdravé cévy a vlásečnice
  • doporučuje se při očních chorobách, zejména při poškození zrakového nervu
  • podporuje činnost močového a pohlavního ústrojí
  • pomáhá při ledvinových kamenech a v močovém měchýři, při přítomnosti bílkoviny v moči, také při zánětech a ledvinových chorobách

Červená řepa

  • skvělý zdroj křemíku nazývaného také "minerál krásy"
  • důležitý pro tvorbu a pevnost vazivových tkání a kostí
  • podporuje elasticitu a zdraví cévních stěn a
  • podporuje pružnost a mladý vzhled pokožky
  • posiluje vlasy a nehty
  • obsah křemíku celkově podporuje regeneraci celého organismu
  • je zpomalovačem stárnutí
  • vysoký obsah kyseliny listové
  • šťáva z červené řepy se doporučuje jako prevence a součást léčby rakovinného bujení
  • úžasná pro rekonvalescenci i po léčbě rakoviny

Rajčata

  • obsahují vitamin C, železo a karoten
  • obsahuj ochranných protirakovinotvorných látek
  • nejdůležitější lykopen řadíme do skupiny karotenoidů a je nejsilnějším a nejúčinnější antioxidant
  • především lykopen, odvádí z buněk tzv. volné radikály (způsobují stárnutí buněk)
  • snižuje riziko kardiovaskulárních chorob
  • účinně bojuje proti všem formám rakoviny
  • tomatová šťáva snižuje u osob s diabetem 2. typu tvorbu krevních sraženin (nejlépe čerstvá, opusťte konzervy)

Česnek

  • zdroj minerálních látek a stopových prvků - draslík, sodík, vápník, hořčík, fosfor, síra, železo, měď, selen,
  • zdroj trávících enzymů a vitamínů A, skupiny B, C, E
  • chrání před nachlazením
  • pomáhá při angínách a bolestech v krku
  • působí proti plísním
  • snižuje hladinu cholesterolu
  • zlepšuje krevní oběh
  • zlepšuje trávení
  • posiluje potenci a libido
  • reguluje množství cukru v krvi
  • podporuje hojení
  • působí proti stresu a mobilizuje organismus
 

Kysané zelí

  • už 3 porce měsíčně dokáží snížit riziko nádoru v močovém měchýři téměř o 40 %
  • denní potřebu pokryje 200 g kysaného zelí
  • obsah vitamínu C je v kysaném zelí dokonce vyšší než v čerstvém, důsledkem činnosti bakterií mléčného kvašení
  • vitamíny skupiny B je dobrý pro činnost nervové soustavy
  • působí i proti depresím
  • snižuje krevní tlak, cukr a cholesterol
  • bioflavonidy, které obsahuje, působí jako antioxidanty
  • posilují srdeční cévy a imunitní systém a snižují riziko alergií

Pokud potřebujete poradenství zdravého životního stylu nejen v oblasti zelených potravin, se kterými pracuji (produkty Green ways) a sestavuji plány na detoxikaci organismu a léčbu různých zdravotních problémů, máte jakýkoliv zdravotní anebo psychický problém, jsem Vám plně k dispozici. Pavla Růžičková kontakt ruzickova.paja@seznam.cz .