Stres? Jak na něj v pár krocích.

02.11.2015 23:07

Pokud existuje jedna podmínka, která s největší pravděpodobností ovlivní téměř každého člověka na celém světě, je to stres. Naše dnešní společnost je tak uspěchaná, že nutí i naše děti, aby už ve třech letech byly plně samostatné, učily se cizí jazyky a pokud možno hrály na klavír. My pracujeme více než kdy jindy, nerespektujeme naše tělo, jeho potřeby odpočinku a spát osm hodin denně je pomalu považováno za společenský přestupek. Máme tak málo času na všechno mimo vlastní výkon. Jíme spoustu zpracovaných potravin a dopujeme se chemickými preparáty, které slibují ještě vyšší výkony, lepší zdraví a instantní štěstí. V konečném důsledku za to všechno platíme daň. Tou daní je právě stres.  Nenechme se mýlit, že stres jsou jen nekončící obavy, zda všechno zvládneme a stihneme, jak se od nás očekává. Stres se projevuje fyzicky a to s celou řadou symptomů. Jako první, jsou vždy napadeny naše nadledvinky. Nadledviny jsou v těle v první linii obrany proti stresu. Rozesílají množství různých hormonů, které regulují tělesné funkce, včetně srdečního tepu a imunity. Ale když je tělo přetíženo stresem více, než zvládne, jako třeba po autonehodě nebo ničivém rozchodu, k tomu přidáme málo spánku, špatné stravovací návyky a naše nadledvinky začnou mít potíže se správnou regulací hormonů potřebných pro zdravé fungování těla. Únava nadledvinek a nesprávná produkce hormonů má na svědomí různé bolesti těla, hlavy či kloubů, obtížné soustředění, náladovost a podrážděnost, nadměrné chutě na sladké, nebo potraviny s vysokým obsahem tuku a také neschopnost tyto chutě a pocity přemoci. Příznaky, kterým kolikrát nepřikládáme váhu, ale po čase zjišťujeme, jak devastující mají dopad na naše zdraví.


Dobrou zprávou je, že nadledvinky mají jedinečnou schopnost regenerace a stačí dodržovat pár základních kroků k tomu, aby se nejen zlepšila, ale obnovila jejich funkce.

Odstranit špatné jídlo

Jsem velkým zastáncem léčivé síly potravin, pokud jde o jakékoliv fyzické problémy a únava nadledvinek není výjimkou. Ale dříve, než můžeme nasadit do jídelníčku ozdravující potraviny, musíme nejprve absolutně vyloučit ty, které jsou pro tělo obecně a pro funkci nadledvinek zvlášť škodlivé.

Zpracované potraviny a polotovary jsou plné konzervantů, aditiv a dalších chemických látek, které jsou mimo jiné i velmi těžko stravitelné. Také je třeba se vyhnout všemu, co obsahuje jakoukoliv formu skrytých cukrů. Dávejme pozor i na oblíbené jogurty či musli tyčinky. V honbě za takzvaným zdravím, do sebe nevědomky dostaneme zdraví škodlivá umělá sladidla, glukózu a fruktózu v nepřirozené podobě a likvidujeme si hladinu cukru v krvi, hmotnost a energii celkově. Připravujme si svačiny doma, míchejme si vlastní cereálie, slaďme ovocem a přírodními sladidly. Pokud chuť na sladké chceme potlačit a následně zlikvidovat, je dobré plných šest dní nejíst a nepít nic sladkého. Naše tělo funguje tak, že po těchto kritických šesti dnech, si začne opět samo vytvářet hormony potřebné k pocitu spokojenosti a tím vlastně začne mizet chuť na sladké – náhražka za hormon štěstí serotonin a jemu podobné hormony.

Vyhněte se veškerým energetickým nápojům!

 Pozor, mezi stimulanty patří i tolik oblíbená káva. Pokusme se snížit na minimum přísun kofeinu a pokud možno vypustit kávu na určitou dobu úplně. Jde o to, že pokud máme sníženou funkci nadledvinek v důsledku stresu, máme z největší pravděpodobností i poruchy spánku. Kofein odpočinek ještě víc ztěžuje, mozek pod vlivem kofeinu nám nedovolí usnout. A jsme opět v začarovaném kruhu. Pokud den bez šálku kávy nezvládneme, je potřeba ji nepít po poledni, aby mělo tělo šanci na přirozený pocit únavy a tím ulehčené usínání. Mnohem lepší ovšem je, dát si kakaový nápoj, který si připravíme s čistého prášku kakaových bobů a na doslazení, přidáme třeba lžičku datlového sirupu. Kakao nám v této formě dodá mnohem víc energie než kofein, ale nedráždí nervy.

Přidejte superpotraviny

Po odstranění potravin, které naše nadledvinky ničí, můžeme začít přidávat ty, které urychlí proces regenerace a léčby. Mezi velmi podstatné Vlašský ořechzdroje patří superpotraviny. Je jich celá škála a jdou velmi lehce zařadit do jídelníčku.

Mezi velmi oblíbené při léčbě funkce nadledvinek patří:

  • Kokosový olej – ideální varianta oproti běžným olejům s kukuřice či sóji, nepřepaluje se!
  • Vlašský ořech – zdroj vitamínu A,B1, B2,C, minerálů jako je draslík, vápník, fosfor, hořčík, zinek, železo a mangan.
  • Lněné semínko – kyselina lynolová, bílkoviny, pektin, vitamíny A, E a vápník.
  • Borůvky  - obsahují provitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín C, minerály, draslík, hořčík, vápník, železo a fosfor.
  • Amaranth – posvátné zrno Inků, Aztéků a Mayů. Obsahuje všechny nezbytné aminokyseliny, draslík, hořčík, vápník, fosfor a železo.
  • Losos- zdravá bílovinová bomba, která dokáže stabilizovat hladinu cukru v krvi.

Pokusme se zabránit negativnímu myšlení

Je to lehké říci, ale velmi těžké se k tomuto kroku odhodlat. Snažíme li si vyléčit unavené a nedostatečně pracující nadledvinky, je třeba se všem spouštěčům stresu vyhýbat. Nekritizovat se a nevést sami v sobě negativní rozhovory. Ale také je třeba se vyhnout lidem, kteří na nás negativně působí. V práci se protivnému šéfovi asi nevyhneme, ale proč si neudělat pěkný večer, nějak se potěšit, ať je to knížka, se kterou si zalezeme do postele, film, který nás rozesměje. Velmi pomáhá i pohyb a cvičení, ale pozor, ne posilovna na výkon, ale příjemná procházka nebo práce na zahradě. Pokud nás ovšem baví a uspokojuje nás.

Protože se taky musíme naučit kvalitně spát, je třeba zařadit do celkové léčby i léčivé byliny. Výtečná je meduňka a čaj z ní. Pomůže nám se zklidnit a snáze usnout. Také tolik oblíbená bazalka je perfektní volba. Obsahuje hořčík, hlídá nám hladinu cukru v krvi a má tu zásadní vlastnost, že dokáže regulovat hormon stresu kortizol. Prostě pokud nebudeme kvalitně spát a nenaučíme se odpočívat, ani ta nejzázračnější bylina světa nám nepomůže.

 Víme, jak důležitá je pro naše zdraví správná funkce nadledvinek a je jen na nás, zda sami sobě těmito pár typy pomůžeme ke zlepšení nejen kondice, ale také nálady a celkově k lepšímu nastavení se k životu.