Chrom ( Cr )

chrom patří mezi esenciální stopové prvky. Celkový obsah chromu v lidském těle je odhadován přibližně na 4 – 6 mg. Mezi tkáně bohaté na chrom patří zejména jaterní, ledvinná, slezinná, kostní, dále svalová, srdeční a pankreatická, přičemž koncentrace chromu v těchto tkáních s věkem klesá. Chrom je z 95 % vylučován močí a jeho obrat přeměny látkové je velmi pomalý.
  • šestimocný chrom - převážně průmyslově vyráběny ( odpovědný za zvýšený výskyt rakoviny plic u dělníků )
  • trojmocný chrom - netoxický ( pro lidské tělo představuje důležitou živinu )

Chrom pomáhá:

  • udržovat hladinu krevního cukru - podporuje funkci insulinu
  • snižuje hladinu  cholesterolu
  • upravuje krevní tlak 
  • při léčbě astmatu
  • snižuje chuť na sladké
  • při redukčních dietách, pomáhá při při štěpení tuků,
  • působí proti srdečním chorobám
  • ovlivňuje metabolismus sacharidů, bílkovin a lipidů
  • zmírňuje bolení hlavy a podrážděnost

Nedostatek chromu v těle však rovněž nepříznivě ovlivňuje zpracování bílkovin, cukru a tuku, můžete také pociťovat silné bolesti hlavy, depresivní stavy, podrážděnost, nevolnost i únavu.

Přírodní zdroje chromu

  • tmavý třtinový cukr a melasa
  • zelená paprika, zelené fazolky, špenát, čočka, hrách, rajčata
  • jablko, banán, pomeranč, grep, hrušky
  • mušle a ústřice
  • vlašské , para a lískové ořechy
  • sója
  • celozrnný chléb
  • hořká čokoláda
  • datle
  • houby
  • tvaroh a sýry
  • maso, drůbež
  • koření ( kurkuma, skořice )
Doporučená denní dávka: 20 - 50 miligramů, u těhotných až 100 miligramů