Vitamin B12 (kobalamin)

Jak poznáte, že máte nedostatek vitaminu B12?

Podle odhadů asi 45% lidí ve věku na 65 roků trpí nedostatkem vitaminu B12, ale skutečnost může být ještě vyšší. Vitamin B12 je účasten v Vitamin B12mnoha tělesných procesech včetně tvorby DNA, produkce červených krvinek... V případě, že nemáme dostatek vitamínu B12 cítíme se staří, máme špatnou koordinaci pohybů, svalovou slabost, křeče, mravenčení - brnění končetin,  zpomalené reakce, dochází k  degenerací nervových vláken a nevratným poškozením nervové soustavy, ztrátu paměti, deprese...atd. Nedostatek vitaminu B12 je také spojován s poruchami sluchu.

Aby vitamin B12 správně působil je důležité jeho vstřebávání, a v tom může být problém... Ke správnému zpracování vitaminu B12 slouží několik řetězových metabolických reakcí. Enzymy slinivky břišní, vápník a kyslina chlorovodíková ( stárnutím se její produkce též snižuje ). S přibývajícím věkem se tento proces ještě komplikuje. Časou příčinou nedostatku vitaminu B12 může být střevní onemocnění .

Častý výskyt neodstatku vitaminu B12 bývá u veganů a vegetariánů ( absence masa, jater, mléka a mléčných výrobků  atd..)

Pro co je vitamin B12 důležitý?

  • pro vytváření červených krvinek ( brání anémii ) a hemoglobinu
  • pro dodání energie, působí jako životabudič
  • při anorexii -  zvláště k nabrání hmotnosti a zvýšení chuti k jídlu
  • chrání kuřáky před vznikem rakoviny plic
  • podporuje trávení tuků, sacharidů a bílkovin
  • posiluje kosti a působí jako prevence proti vzniku osteoporózy
  • působí preventivně proti onemocněním srdce
  • CNS - neurologické poškození způsobené dlouhodobým nedostatkem vitamínu B12 může být ireversibilní (nezvratné).

Kde najdeme vitamin B12?

  • ústřice, mořští mlži
  • játra
  • granátová šťáva
  • maca peruánská
  • sýry
  • hovězí maso
  • vejce
  • ryby
  • řasy Chlorella, spirulina, Nori ( nebyl dostatečně prokázán vitaminový účinek vitaminu B12 obsažený v těchto řasách)
  • Nori – řasy
  • pravý Řecký jogurt
  • chia semínka

Obsah vitamínu B12 v různých potravinách:

Potraviny

Vitamín B12 (µg/100 g)

Játra skotu

65,0

Hovězí maso

5,0

Červený okoun

3,8

Camembert (30 % tuk v sušině)

3,1

Ementál (45 % tuk v sušině)

3,0

Čerstvý sýr, hrudkový sýr

2,0

Slepičí vejce

1,9

Brie (50 % tuk v sušině)

1,7

Jogurt (3,5 % tuk v sušině)

0,4

Kravské mléko (3,5 % tuk v sušině)

0,4

Některé potraviny jsou obohaceny o vitamín B₁₂. K tomu patří různé sójové výrobky, müsli a cornflakes, ovocné šťávy, jakož i masové náhražky. Lidé vyznávající veganský způsob života mohou zlepšit svůj přísun kobalaminu těmito rostlinnými potravinami v závislosti na obsahu vitamínu B₁₂. V Německu však obohacené výrobky obsahují většinou příliš malé množství vitamínu B₁₂, aby tím pokryly úplnou denní potřebu. Kromě toho stojí za povšimnutí, že bio výrobky nesmí být obohaceny o vitamín B₁₂ v protikladu k běžným výrobkům. Veganské potraviny z ekologické výroby proto neobsahují kobalamin.
Vitamín B₁₂ je také produkován bakteriemi v lidském tlustém střevě. Jelikož však vstřebání nastává v horních částech střeva, tedy ve spodní části tenkého střeva, není tento „humánní“ kobalamin užitečný, a tudíž také není zdrojem vitamínu B₁₂.

Jak se projevuje nedostatek vitaminu B12?

Nedostatek kobalaminu způsobuje poruchy buněčného dělení v celém organizmu. Postižené jsou především buňky, které tvoří krvinky, jakož i buňky sliznice úst a hltanu a nervového systému.
Typickým příznakem nedostatku vitamínu B₁₂ je určitá forma chudokrevnosti, u které jsou červené krvinky abnormálně zvětšeny (megaloblastická anémie). Charakteristické příznaky jsou bledá kůže a sliznice, degenerace sliznice úst, jazyka a střeva s následujícím narušením příjmu živin, jakož i nespecifické příznaky, kterými jsou celková slabost, únava a závrať.
Podstatně závažnější než narušená krvetvorba je druhá skupina příznaků nedostatku kobalaminu. Zde dochází k poškození centrálního nervového systému, což se může projevit poruchou čití - vnímání (např. brněním rukou, nohou a dalších částí těla), nechutí k jídlu, oslabením reflexů a pohybu, poruchou pohybové koordinace, jakož i psychiatrickými poruchami, jako jsou zmatenost, halucinace, poruchy paměti, až po psychózy.
Obě skupiny příznaků se mohou vyskytnout nezávisle na sobě. U chudokrevnosti podmíněné vitamínem B₁₂ je problematický vysoký přísun folátu, který ji může ve vegetariánské nebo veganské výživě zpomalit, nebo „maskovat“, protože oba vitamíny působí při buněčném dělení společně. Současně ale nastávají neurologické změny a to tak, že může dojít k trvalému poškození centrálního nervového systému.
Nedostatečná zásoba vitamínu B₁₂ vede kromě toho k zvýšené hladině homocysteinu v krvi, která představuje rizikový faktor vzniku aterosklerózy, chorob srdce a krevního oběhu.  Ve stáří podmiňuje nedostatek vitamínu B₁₂ rychlý pokles výkonu paměti, a tím i možné zvýšené riziko demence.  Starší lidé jsou častěji postiženi nedostatkem vitamínu B₁₂ nezávisle na způsobu výživy. Příčinou je většinou chronická gastritida (zánět žaludeční sliznice), která vede k snížené tvorbě žaludeční kyseliny, a proto se vitamín B₁₂ nemůže dostatečně uvolnit z potravinových bílkovin.
Při velkem nedostatku vitaminu je potřeba doplnit vitamin B12 žilně, na doplnění denní dávky postačují kapsle , tabletky nebo potraviny s vitaminem B12.

Diskusní téma: Vitamin B12

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek